Nina Pavlovski
Nina Pavlovski
"From lightly floated finesse to zooming firepower" og "I heard Maria Callas' voice again" skrev The Guardian og BBC bl.a. i 2004 om Nina Pavlovski i rollen som Tosca i Puccinis berømte operathriller.
Ærkedanske Nina Pavlovski har prøvet lidt af hvert og været vidt omkring, siden hun som teenager sang med sin fars balalajkaorkester i Odd Fellow Palæet i København og af mange snørklede omveje blev operasolist bl.a. på Det kgl. Teater.
Oplev hendes uformelle væsen i dybt bevægende musikalske øjebliksbilleder fra f.eks. operaens verden, og lyt til hendes stemme, der - med Politikens anmelder Jan Jacobys ord - indeholder "så meget personlighed, så mange farver og hvis dramatiske nærvær er uden forbehold".
Samarbejder med pianisterne Christen Stubbe Teglbjærg/Ulrich Stærk og bl.a.sangerne
Niels Jørgen Riis, tenor/Guido Paevatalu, baryton
Nina Pavlovski er en dansk sopran, uddannet ved Det kgl. danske Musikkonservatorium hos den finske bassanger, Kim Borg, på Opera Akademiet i København under Friedrich Gürtler og hun er videre udd. hos den russiske sopran Galina Visjnevskaja 1991-98 i Paris, samt hos prof. Kirsten Buhl Møller i København.
Hun debuterede i 1993 som valkyrie i Francesco Christofolis berømte Ringproduktion på Den Jyske Opera og i 1996 fulgte debut som Madama Butterfly på Det kgl. Teater, hvor hun i flere år var fast solist i roller som Donna Anna, Liu og Alice Ford.
I 1996- 97 medvirkede hun i titelrollen ved dirigenten Mstislav Rostropovitj' relancering i Rusland af Dimitri Sjostakovitj's originale version af operaen Lady Macbeth fra Mtsensk, hvilket førte til samarbejde med samme dirigent og Sankt Petersborg Symfonikerne ved koncerter både i Rusland og i Japan.
I 2001 rolledebuterede hun på Den Jyske Opera som Tosca i Troels Kolds opsætning, et parti hun senere har haft stor succes med bl.a. i Christoffer Alden's iscenesættelse på Englands store nordlige operascene Opera North.
I 2006 vendte hun tilbage til Det kgl Teater/Operaen i rollen som Rosalinde i Peter Langdals nyiscenesættelse af operetten Flagermusen.
Nina Pavlovski har medvirket som solist ved koncerter i det meste af Europa, i Japan, Rusland og Sydamerika, og har bla. samarbejdet med dirigenterne Mstislav Rostropovich, Serge Baudo, Gennady Rozhdestvensky, Walther Weller, Kent Nagano, Michael Schönwandt, Giancarlo Andretta, Tamas Vetö, Ole Schmidt, Frans Rasmussen, Giordano Bellincampi, Francesco Christofoli, Dietfried Bernet, Christian Badea, Manfred Honeck og Michail Jurowskij.
Hun er en udtryksfuld og passioneret liedsanger og har samarbejdet med pianister som Christen Stubbe Teglbjærg, Ulrich Stærk, Juhani Lagerspetz, Marianna Shirinyan og Bengt Forsberg.
Nina Pavlovski har indspillet flere CD'er bl.a. Rued Langgaard med DR SymfoniOrkestret, Sjostakovitj' Aleksander Blok Sange med Esbjerg Ensemblet og Kundry i Wagners Parsifal (uddrag) med Odense Symfoniorkester og den danske Wagner tenor Poul Elming (2007)
I oktober 2008 skal hun sammen med Stig Fogh Andersen (aktuel med DVD udgivelsen af The Copenhagen Ring) CD indspille uddrag af Wagners Tannhaüser (Venus), samt Puccinis Tosca (uddrag)
Hun har modtaget Elisabeth Dons Mindelegat (1996), Axel Schiøtz-prisen (2000) og H.C.Lumbye-Prisen (2002).
Anmeldelser:
DEN JYSKE OPERA, TOSCA 2001
Hun er et fund i titelpartiet. hun har det hele: lethed og bevægelighed, mørk bredde og lysende højglans, smeltende sødme og gnistrende dramatik. Med musikdramatisk naturinstinkt griber hun de store, højspændte fraseringer
eller - som i 'Vissi d'arte' - den mest forfinede detaljebehandling, og hun er en både charmerende og stærk spiller, der aldrig slipper grebet, jordnær og sprællevende.
Temperamentet ulmer.
Man tror på hende både som lidenskabelig elskerinde og potentiel dræber..
RADIOHUSET, KØBENHAVN 2005
Sjællands Symfoniorkester - dir.Giancarlo Andretta
Dristigt var det at lægge så afdæmpet ud med 'Casta Diva', som hun sang drømmende
indadvendt, nærmest svævende, med et sart indre lys. Des skarpere huggede
den dramatiske klo, da Verdis Leonora rullede hele sin ensomhed, fortabthed og forbitrelse
ud med en knytnæve af en slutstigning, der var lige så intens, som den var brillant.
Der er så meget personlighed i den stemme, så mange farver, og det dramatiske nærvær er uden forbehold. I 'Un bel di' fra 'Madama Butterfly med dens stort opbyggede fraseringer smeltede lidenskab og længsel uløselig sammen med den purunge geishas barnlige, men efterhånden stærkt truede naivitet.
Strålende og knejsende højdepunkter vekslede med vidunderligt skrøbelige udtyndinger...
JAN JACOBY/Politiken
WAGNER GALA, CD 2007
Poul Elming - Odense Symfoniorkester
(.)Nina Pavlovski, hvis sang gør det største indtryk på denne udgivelse.
Stemmen har vægt og fylde til partiets dybere passager, mens toppen lyder som en ung dramatisk sopran (..) I smeltende fraser spinder hun blidt hviskende Parsifal ind sit net, kun i glimt aner man, hvilke kræfter, hun om lidt slipper løs (.)Hendes voksende desperation over hans stadige modstand er ufravigeligt musikalsk funderet; man ærgrer sig næsten over, at hun vælger den traditionelle løsning med det høje H i stedet for det afsluttende skrig..
RICHARD NICHOLSON/ Netmusiktidskriftet Classical Source
Okt07
En overrumplende intens Nina Pavlovski, i rollen som Kundry, er lige ved at stjæle billedet"......
MICHAEL GARNÆS/ Musiktidskriftet Klassisk
sept07
Ønsker du yderligere oplysninger og priser på Nina Pavlovski er du velkommen til at ringe eller sende en mail, se vores Bookingforespørgsel, hvor du beskriver dit arrangement og vi vil vende tilbage med priser på Nina Pavlovski
For booking af Nina Pavlovski ring til nkbooking - tlf. 7020 3648
Danseorkestre
Countrymusik
Gospel
Jazzorkestre
Klassisk-Kirkekoncert
Koncertnavne
Kopibands
Partybands
Receptionsmusik
Solister
Solo Duoer
Viser Folkemusik
Børneshows
Børneunderholdning
Juleunderholdning
Komikere
Sanggrupper
Serveringsteater
Show /Underholdning
Stand-Up
Storytelling
Tryllekunstnere
Ældreunderholdning